Er waren ook heel veel mensen, die er dus
gelijk vanuit gingen dat de kanker mij er toe bracht om voor mezelf te
beginnen. Of dat de omroep, waar ik een vaste baan had, mij op een soort
schandalige manier aan de kant heeft gezet.
Allemaal niet waar! Ik ben niet dapper, ik laat mij niet
door kanker commanderen en de omroep heeft mij altijd bijzonder goed behandeld en
alleen maar kansen geboden.
Nu ik Mtekst heb, mijn eigen tekst- en communicatiebureau, merk ik
natuurlijk dat sommige bedrijven huiverig zijn om mensen met een medisch verleden
in te huren. Dat snap ik eigenlijk best. Misschien was ik niet anders geweest
als ik een paar jaar eerder voor mezelf begonnen was.
Er zijn echter (gelukkig voor mij en vele anderen) ook heel veel bedrijven
die de wijsheid wél in pacht hebben en iemand met een ziekteverleden niet aan
de kant zetten.
Ik spreek over wijsheid, want wat voor soort mensen wil je eigenlijk graag over de vloer in je bedrijf?
Gemotiveerde mensen
(Ex-)patiënten weten meestal precies waarom ze werken en waar
ze hun inspiratie vandaan moeten halen. Ze hebben niemand nodig die ze een
schop onder de kont geeft. En ze zitten zéker niet hun tijd uit bij een bedrijf
dat ze nou eenmaal iedere maand betaalt voor hun diensten.
Mensen met
doorzettingsvermogen
(Ex-)patiënten hebben een hele nare situatie overleefd. Dat
getuigt van karakter en doorzettingsvermogen. Zij hebben bewezen niet bij de
pakken neer te gaan zitten bij tegenslag.
Gepassioneerde mensen
Passie is waar het hele leven om draait. (Ex-)patiënten
weten dat als geen ander. Ze waren het misschien wel bijna kwijt, dat leven.
Dus zullen ze nu, meer dan ooit, passioneel kiezen.
Flexibele mensen
Geloof me, om een ernstige ziekte en de gezondheidszorg te
overleven, moet je behoorlijk flexibel zijn. Lichamelijk en geestelijk.
Eerlijke mensen
Als mensen hun medische verleden niet verzwijgen in een
solicitatiegesprek, zijn ze eerlijk tot op het bot.
Een prettige collega
(Ex-)patiënten genieten van iedere dag. Daardoor zullen ze
niet snel de donkere kant van het leven zien. Het glas is half vol in plaats
van half leeg.
Ondanks het feit dat mijn bedrijf inmiddels lekker loopt, zijn er toch mensen die mij wel eens voorzichtig adviseren om de sporen van
mijn ‘kankerverleden’ te gaan uitwissen.
‘Waarom zou ik dat willen? Is dan mijn antwoord. ‘Het geeft
toch juist een prachtig beeld van wie ik ben en hoe ik in elkaar steek? En het
is toch ook de waarheid? Er is niets van gelogen!’
‘Maar het kan je klanten kosten!’
‘Dat zijn dan klanten die niet verder kijken dan hun neus
lang is. En daar wil ik niet eens voor werken. Ze krijgen een karakter op een
presenteerblaadje en herkennen het niet? Hun verlies!’
Nogmaals, gelukkig
zie ik heel veel bedrijven die dit wel begrepen hebben. Ik merk dat niet alleen
bij mijn eigen bedrijf, ik hoor er ook prachtige verhalen over. Bazen die net iets
verder kijken dan een Electronisch Patiënten Dossier.
Dat zijn de bazen die weten wie ze in hun huis hebben, omdat ze op karakter
hebben geselecteerd en niet op een zogenaamd gezond omhulsel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten